söndag 12 oktober 2008

Högerregeln, hur var det nu?




Nu börjar jag bli irriterad, är det jag som är ute och cyklar eller är det alla andra?? Här är mitt problem:

Om man kommer körandes på en väg, skylten "huvudled upphör" dyker upp på höger sida. 200 meter senare kommer en väg ifrån höger medans den väg som man kör på fortsätter rakt fram. Är det eller är det inte högerregeln som gäller i den korsningen?

Jag har alltid trott att i situationen ovan så har bilisten som kommer från höger förkörsrätt men jag börjar nu ifrågasätta det. Varenda j*a gång som jag kommer ifrån höger i den här korsningen och kör ut så blinkar folk så jäkla mycket på mig att jag snart får epelepsi. Då är det ändå inga vansinnes utkörningar jag gör, jag har ju för guds skull ofta barn i bilen och litar inte speciellt mycket på andra bilister. Trots det så händer det säkert att folk får bromsa lite och det är då epelepsi- blinkningarna brukar komma.

Så, har vi högerregel här i landet och funkar den som jag trott?

2 kommentarer:

Anonym sa...

De har kanske skaffat körkort via internet? M-L

lillsyster sa...

Ja, eller så är de bara så självgoda att de inte skulle komma på tanken att någon annan gör rätt och att de - hemska tanke - skulle göra fel?!