lördag 11 oktober 2008

Obildad svensk

Eftersom jag tillhör de obildade svenskar som Horace Engdal enligt Aftonbladet pratar om i P1:

"Horace Engdahl konstaterade att svenskar inte är tillräckligt bildade för att förstå innebörden i ordet Chateaubriand. De flesta skulle tro att det är en maträtt snarare än en författare, menade han."

Jag gick därför till Wikipedia för att få reda på vem Chateaubriand var för någon. Nu är jag ännu mer konfys, Chateaubriand är tydligen en av romantikens grundare och "en av de första företrädarna för orientalismen" (??). Dessutom är Chateaubriand just en maträtt.

Så? Jag är tydligen inte bara obildad utan dessutom rätt korkad eftersom jag inte förstår vad Horace vill få fram när han kallar folk för obildade när de tror att en maträtt är .... en maträtt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog så att många bildade äter ute och gott ibland.Men vissa måste bilda sig mer och hinner inte äta, kan då tydligen missa en del.M-L

lillsyster sa...

:-) Ja och Horace ser inte ut att ha ätit många mysiga middagar på resturang... ;-)