måndag 7 juli 2008

Rapsbaggarna

Just nu håller jag på att läsa Rapsbaggarna av Karin Brunk Holmqvist. Det är den andra romanen av henne jag läser, den första var Potensgivarna, och jag bara myser. Hon har ett sätt att skriva som gör att man känner för hennes huvudpersoner. Hon bygger inte hennes romaner på några stora omvälvande händelser utan det är små händelser som får stor betydelse för den lilla människan. I Rapsbaggarna kretsar handlingen om två bröder i 70- års åldern som bor i ett torp nära gården de växte upp. Bröderna är lite ensliga och ängsliga av sig men lyckliga tillsammans. De lever kvar i den era som var då de var små och ibland blir mötet mellan nutid och dåtid väldigt träffande, underbar bok!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Uuuh, två gamla bröder har jag läst om en gång förut....
Kunde ju inte, min vana trogen att plåga dig, motstå frestelsen att ringa dig och högläsa om hur en av gubbarna, han som bara åt sött sött sött, klämde ut innehållet i en varböld på en tesked för att smaka....han gillade det.
Aktar mig för böcker om äldre herrar sedan dess.
Och du aktar dig väl för att låta mig högläsa för dig!

lillsyster sa...

*Ha ha* Har aldrig vågat snegla åt en bok av Torgny Lindgren efter din högläsning av "Hummelhonung"! Sååå äckligt!