fredag 18 juli 2008

Matlagning

Usch, jag känner mig träffad. Läser en debattartikel om att vi föräldrar är dåliga på att laga mat och att vi behöver bli bättre på att göra en veckoplanering. Äter inte speciellt ofta varken pizza eller McDonald men är rätt kass på att sätta ihop en vettig veckoplanering. Hur mycket bättre än McDonalds är egentligen makaroner och (köpta) köttbullar med ketchup och någon paprikastav?

När jag sätter mig ner och planerar för middagarna i veckorna så blir det så trist, har några säkra kort som jag kör runt på och som är rätt tråkigt i längden. Det blir korv stroganoff, spaghetti och köttfärssås och.... ja, vad äter vi egentligen? Har ju tur som har barn som äter och tycker om det mesta så de skulle säkert äta en mer varierad kost om jag bara kunde göra den.

För mig är hemmagjorda soppor, köttbullar och grytor någonting jag anstränger mig för att göra någon helgdag när jag har mycket tid....

2 kommentarer:

Anne sa...

Sitter i samma båt och har samma funderingar. Dessutom försöker jag gå ner i vikt och det skulle ju så klart också hjälpas av att kunna planera in lite mer nyttig mat på matsedeln.
Har allvarligt tänkt sätta mig ner och göra en veckomatlista, utgå från nyttiga livsmedel och sätta ihop dem, typ kolhydrater+protein+grönsaker.
Sedan handla för hela veckan. Vad skönt det skulle vara...

Läste i övrigt din beskrivning av dig själv och bloggen och känner igen mig själv. Jag kommer att återkomma.

Anonym sa...

Hej Ernhörnamamma!

Visst får man dålig samvete när det gäller mat. Och jag kan känna att det är en djungel med alla tips man får från alla men jag får lov att säga att Anna Arnetz´s Matlust har räddat mig.

Jag har varit med från början och det har gått upp och ner med att följa matsedeln men har man väl fått in det som en vana så är det underbart. Mina barn är ganska "petiga i maten" så vi hamnade i pannkakehjulet. Jättetråkigt!

Dom gnäller nu med men det känns roligare att ta diskussionen nu när man vet att maten är nyttig och god samtidigt.
Prova Matlust om du inte redan är med.

Det räddar många dagar.

Varma hälsningar
Linda Moberg