fredag 26 september 2008

Människor är konstiga...


Läste rubriken "Flingor ofta mer godis än mat" på Aftonbladet och blev lite intresserad. Jag fick nämligen en gång höra att de onyttigaste flingorna jag vet, Start!, innhåller mindre socker än tex. Kelloggs special K som nästan bara innehåller fibrer _och_ socker. Jag kollade just upp att Special K, red berries, innhåller 23 % socker vilket det tydligen inte är bara var jag som tyckte var galet mycket.


Artikeln sa mig alltså ingenting nytt men den var i alla fall intressant. Då ser jag läsar- kommentarerna under artikeln. Efter att ha läst igenom de tre på första sidan kan jag därför konstatera att människor är konstiga. För att inte säga direkt knäppa.

Läs själva och avgör:

"Jag skippar också färsk frukt som är ett annat sätt att servera socker på. Vet inget mer korkat än rådet att ta ett äpple som mellanmål."

Alltså, finns det sådana här personer på riktigt? Som är så rädda för frukt för att de innehåller fruktsocker att de helt hoppar över det?

Vet ni hur pesttrist jag tycker den sortens mentalitet verkar vara? *tristtristtristtrist* Någon jäkla måtta får det väl ändå vara?!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra kommentar till sockerhysterin!
Trevlig blogg!
Elina
http://blogg.iniskogen.se/

Anonym sa...

Det kan måhända tyckas hysteriskt, men för många människor kvittar det varifrån sockret kommer. De tål det inte bättre bara för att det är förpackat i en "naturlig" frukt.

I Sverige råder dock någon sorts fruktnoja. Vi har i alla år fått höra hur nyttigt det är och vi tror att våra barn kommer att råka ut för någon farlig bristsjukdom om vi inte trycker i dem fem söta frukter om dagen. Sedan talas det tyst om att sockerhalten är jämförbar med den i läsk. Om sockret heter fruktos, glukos eller sackaros har dessvärre ingen större betydelse för kroppen eller tänderna. Möjligtvis är fruktosen mer fettbildande.

Frukt är godis och bör ätas på samma sätt - sparsamt. Är ni ute efter vitaminer, käka broccoli istället.

Anonym sa...

Nämen va bra! Vi trycker i baren fullkornsskorpor och selleri så kan vi sedan med gott samvete låta dom sitta i timmar och spela tv-spel eller chatta med kompisar på datorn. Näe mina vänner, låt barnen äta så mycket frukt dom vill och sparka sedan ut dom så att dom får springa och leka av sig.