söndag 26 oktober 2008

Obehaglig läsning

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist blev en sådan succe som bok att den nu har blivit film. Eftersom jag älskar att läsa, läste jag Låt den rätte komma in när den kom ut. Och visst, den är bra men herregud, vilken obehaglig läsning!

När jag väl börjat läsa kunde jag inte sluta, utan frossade vidare fast jag tyckte den var så fruktansvärt obehaglig att det kröp i kroppen. Gillar man skräck måste den här boken (och filmen?) vara perfekt!

Det finns äckliga böcker som jag aldrig skulle kunna rekommendera till någon, t.ex. Hannibal av Thomas Harris, men Låt den rätte komma in är bra, bara inte något för mig.

Hoppas filmen blir en succe, sådant är alltid kul, men jag tänker inte se den!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg "Låt den rätte komma in" på biopremiären i fredags (har även läst boken) och visst är den obehaglig, men jag tycker att det är en väldigt VACKER film om utanförskap, ensamhet och gränslös kärlek också... :-)...och jag tycker nog att det vackra i slutänden överglänser det otäcka!

lillsyster sa...

Jag kan tänka mig att just det vackra ifrån boken är det som räddar både den och filmen. Men för mig kan det aldrig uppväga det obehagliga, hur bra det än är. Scary!