måndag 3 november 2008

Gammal mat

Min mamma påbörjade sin yrkeskarriär i en livsmedelsaffär där det första man gjorde varje morgon var att skära bort det gröna på köttet innan man öppnade och sålde köttet som fräsht. Det tillsammans med uppfostran gjorde att min familj ytterst sällan slängde mat under min uppväxt.

Mögel på osten? Hyvla bort och ät resten. Sur mjölk? Gör pannkakor på den. Utgånget datum på köttet? Lukta och tillaga väl.

Jag vet alltså att det brukar gå bra att äta gammal mat men det vänder sig ändå i magen när jag läser vad Karin Ahlborg, reporter på AB, gjorde. Hon gick till en sopcontainer utanför Coop, plockade ihop mat ("en till hälften rinnande gurka") som hon sedan tillagade till sig och sina barn till middag.

Nog för att hon har rätt i sak. Vi slänger alltför mycket mat alltför lättvindigt här i Sverige. Men att gå och plocka upp gammal mat ur sopcontainer?

Jag håller mig nog till att jag tycka att jag lever på gränsen när jag dricker mjölk som datumet gått ut på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

På den tiden var det så att butiken fick ta hem ett halvt nöt , hänga det i sitt kylrum för att det skulle bli mört sedan syckade styckmästaren det.Inget färdigpackat där inte Men grönt var väl lite överdrivet. Men det är så att "fint" mört kött ska vara välhängt. Mamma.

Anonym sa...

Fin skit ska re va! ;-)
Hade missat att mamsen började sin yrkeskarriär med att jobba i livsmedelsbutik!
Mina barn är uppvuxna med utgånget gratismat från jobbet.
Joel har nu när han flyttat hemifrån helt slutat ens dricka mjölk som går ut samma dag, och rester - det vägrar han. Han tar hellre en macka.
Jag har nog förstört han... =(

lillsyster sa...

Men pojken då....

Och din stackars dotter då... som fick tag i en två ÅR gammal musli här sist hon var barnvakt. Jag hade visst missat att rensa bort den...

Hon och V var inte helt nöjda, tydligen upptäckte de datumet när de tyckt att muslin (och russinen) smakade konstigt.

Jag hade inte hjärta att säga att det egentligen inte fanns några russin i just den muslin...

Anonym sa...

Hallå där, nu underdriver du allt!
Sandra hävdar att Muslin gick ut i Maj 2004 - det blir alltså 4år.
Inte två.
Din minsting trodde det var fågelmat.
=D