måndag 3 november 2008

Graviditetsnojjor

Malin Wollin, krönikör på Aftonbladet, skriver idag argt om en onödig studie i England som visar att det inte är farligt att dricka lite alkohol under graviditeten. "Den här studien talar till fyllon och idioter". Själv reagerar jag annorlunda på sådana här studier. Jag tycker det är BRA när det faktiskt påvisas att allt inte behöver vara så farligt för barnet som man som gravid kvinna ibland tror.

Jag kommer ihåg hur hispig jag själv var under mina graviditeter. Lax skulle ätas högst en gång i veckan hette det. Så när jag och sambon var på besök hos släktingar i skåne och det där bjöds på lax mosade jag potatis i sås och åt mig mätt på det. "Tyvärr, jag har redan ätit lax en gång den här veckan."

Under en fest, läs släktmiddag, slog jag på stort och drack ett halvt glas ICA- cider. När bebisen i min mage strax därefter fick hicka (som hon fick ofta) var jag säker på att jag supit ner min bebis och grät tills nästa barnmorske- besök.

För att inte tala om oron om jag ätit tillräckligt med folsyra innan graviditeten (hade aldrig hört talas om folsyra innan graviditeten).

Nej, herregud, jag tror inte studien är till för alkoholister, vi är några kvinnor här i världen som vill det allra bästa för våra barn men som ibland kan oroa upp oss för mycket för att det finns så mycket man ska vara orolig för och undvika. Möjligtvis kan jag gå med på att jag var lite av en idiot och tackar släkten i skåne för att de höll tyst och lät mig hållas i min nojja :-)

Inga kommentarer: