tisdag 30 december 2008

Björn i Enhörna

När en granne för några år sedan frågade om vi var rädda för varg och björn här där vi bor tyckte jag det var bland det dummaste jag har hört. Enhörna ligger söder om Stockholm och de enda djur jag har respekt för här i skogarna är vildsvin - dom finns i mängder.

Sedan, ett år hade vi plötsligt en varg här. Den försvann rätt snabbt, blev överkörd har jag för mig, men under någon vecka hade vi faktiskt varg i skogen.

Idag läser jag i LT att en man har sett björn också här i Enhörna. I lördags kväll skulle mannen hämta ved och såg en björn endast ett tiotal meter ifrån sig.

Om gubben var full som en kastrull eller om han faktiskt såg en björn vet jag inte men ändå... Nästa gång jag pratar med någon överspänd granne så kommer jag i alla fall inte tro att vederbörande är helt bakom flötet, vem vet, det kanske kan dyka upp björn här i skogarna också.

Bilden är ifrån artikeln i LT

Inga kommentarer: