måndag 29 december 2008

Nya ord

Det är kul det där med hur språket utvecklas. Nu har årets lista på nya ord kommit och en del ord tycker jag är klockrena t.ex. blåstråle eller ännu hellre blåtand :-) Andra är mer tveksamma, ADV kanske jag kommer att använda en dag men det känns rätt avlägset i dagsläget.

Jag hade en gång en arbetskamrat som gjorde mig väldigt uppmärksam på att inte bara språket förändras med tiden utan också ordens betydelse. Men jag måste erkänna att jag ändå hajjade till varje gång han berättade att han hade varit och runkat på en vagn. Innan dess hade jag ingen aning om att runka förr i tiden betydde "skaka på" - för mig betydde det att han hade varit och onanerat på en vagn och jag tyckte till en början att han var asäcklig gammal gubbe.

Min äldsta dotter hade när hon började tala för flera år sedan ett ord som jag tyckte var rätt bra, kioskare, dvs den person som arbetar i en kiosk.

Inga kommentarer: