torsdag 4 december 2008

Kedjebrev till barn?!

Idag kom yngsta dottern hem och var helglad. Hon hade blivit medbjuden att vara med i en klistermärkesklubb som någon tjej hade på skolan. Hela bilresan hem satt hon och pratade om den här klubben, hon hade ett brev med sig till mig som skulle förklara hur klubben fungerade och ville att jag skulle läsa det direkt när vi kom hem.

Väl hemma läser jag med stigande förvåning att den mysiga klubben hon blivit inbjuden i inte är något annat än ett pyramidspel/kedjebrev för barn. För att vara med måste hon skicka ett ark med klistermärken till ett barn som står högst på listan och sedan samma sak till sex valfria barn till. Mycket klistermärken att bli av med kanske mej OJ! hon kan ju få hela 36 ark av andra barn. Självklart är hon oshysst om hon inte skickar brevet till sex andra barn och då meddelar brevet måste hon ge tillbaka det klistermärkesark hon själv fått till det barn som gett henne brevet.

Som en liten trevlig avslutning på brevet finns ett meddelande till mig som förälder. Barn tycker det är SÅ kul att få brev så vi borde absolut skicka vidare detta. Underförstått så är jag en dålig förälder om jag inte låter mitt barn gå med i detta, då kommer hon ju faktist inte att få några brev....

Tack men nej tack. Kedjebrev och pyramider av olika slag suger. Det suger fett. Blir bara så jävla trött på att någon förälder setat och knopat ihop det här till barn. Lägg av med sådan skit!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra! Bojkotta!
Det finns absolut inget tristare än kedjebrev.
Jo, nu kom jag på massa saker.
Men det är iaf skittrist med dem, och jag undrar hur sjutton kan det komma nya hela tiden, år efter år?
Är det verkligen nån, i dessa upplysta tider som går på dem?
Som är äldre än sådär tio år?
Tragiskt.