söndag 4 januari 2009

Myggfritt

Idag har det varit riktigt svinkallt, -14 har vi haft utanför dörren här hemma. "Myggfritt" sa farfar när vi frös. Det var i alla fall så pass kallt att jag tyckte lite synd om fåglarna och tänkte att vi skulle ta och ge dem lite mat.


I vanliga fall brukar vi undvika att mata fåglarna eftersom Findus, vår katt, inte är dummare än att han också brukar passa på att äta sig mätt. Dock inte på fåglarnas mat... Nu när det är så kallt så ligger han mest inne så då tänkte jag att vi kunde passa på.


Eftersom jag varken hade färdig fågelmat eller kokosfett hemma så hittade jag på ett recept. Lite mathavre, osaltade cashewnötter och en skvätt olja, det borde bli bra. Det blev det inte. Jag vet inte om fåglarna, visa av sina bortgågna kompisars död, inte vågade sig hit eller om blandningen helt inte lockade dem. De sket i alla fall i fågelmaten och därmed önskar jag dem lycka till att hitta egen mat.


Barnens farmor och farfar lyckas en aning bättre, om det beror på att de har kattfritt eller på att maten håller en aningens annan standard vet jag inte....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fåglar letar efter mat tidigt på hösten, så att de vet var den finns till kalla dagar- är det -14 gr. kan inte en liten fågel flyga omkring och leta fattar du väl. då är han döden död.Utan katt hjälp. mormor. ps har jag inte lärt dej någonting?

lillsyster sa...

Du behöver väl inte vara så bitsk för det? :-)

Någonting har jag kanske snappat upp men jag har ju även ärvt ditt teflonminne så du kan ju inte förvänta dig att jag kommer ihåg något av det?!