söndag 19 april 2009

Stelbent byråkrati!

Jag blir så jäkla less när jag läser om Tyra i Expressen! Tyras syster Leia dog för nio månader sedan och Tyras kompisar på förskolan har blivit en stor hjälp för henne att kunna vara glad igen. Nu till hösten kan hon inte få plats på samma skola som hennes kamrater eftersom hon bor i en annan kommundel och därför hör till en annan skola.

I vanliga fall förstår jag till fullo om man måste säga nej till vissa barn av utrymmesskäl men när barnet har intyg från en barnpsykolog om vikten av tryggheten i kompisgänget så måste man som rektor banne mig lyssna! Jag är helt övertygad om att i vanliga fall hittar ett barn snabbt nya kompisar och finner sig till rätta ganska fort men att ett barn som nyligen förlorat sin lillasyster på ett fruktansvärt sätt mindre än ett år senare även ska behöva förlora sina kompisar tycker jag är fruktansvärt!

Jädra byråkter som bara ser till regler och förordningar och inte till människan. OM rektorn på den här skolan skulle vilja så är jag övertygad om att hon skulle kunna hitta en väg till att Tyra skulle kunna få vara trygg med sina kompisar även nu i höst.

8 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag blir också så upprörd över detta! Så trist att en rektor inte på minsta vis vill se till ett barns bästa, så klart är hon inte bara en slav under politiska idéer utan om hon velat hjälpa Tyra så hade hon förstås kunnat göra det! Enormt korkat uttalande att Tyra kanske inte var den enda med den här typen av behov, tror knappast att det är fler i den blivande klassen som förlorat ett syskon under det senaste året!
Tråkigt när olämpliga personer är satta att arbeta med människor och i synnerhet med barn!

Anonym sa...

Håller också helt med. Eftersom jag arbetar som lärare vet jag också att seriösa rektorer arbetar i samarbete med förskolepersonal för att se till ev. särskilda behov som finns i grupperna. Någonstans borde det - om man gjort detta - ha signalerats om att detta är ett barn som ska ha företräde. Detta luktar prestige, tyvärr.

Anonym sa...

Det borde finnas någon namnlista vi kan skriva på... är det någon som är bra på att lägga ut en så skriver jag gärna på.

Anonym sa...

Jag tycker gott man kan säga sin mening genom att skicka ett email direkt till Rektorn och Bildningschefen? Deras email adresser är offentliga på Uppland Bro kommuns hemsida, och ser ut så här: Rektor: helena.hanssonhallin@upplands-bro.se
och Bildningchef pia.andersen@upplands-bro.se

Anonym sa...

Ja, det här är förjävligt. Min egen dotter är en av de 6åringar som kommit in på denna skola till hösten. Vissa förskoleklasser kommer att innehålla 11 barn, vissa 12... Så hur skulle det skada någon om ytterligare en klass blev 12st elever? Tyvärr är jag inte förvånad över rektorns kallsinnighet, har haft äldre barn på skolan och Helena verkar vara densamma; paragrafryttare och verklighetsfrånvänd av rang. :(

Anonym 9801 sa...

Jag har 2 barn på samma skola och vet hur tufft det har varit varje år att få plats til dom ny 6-åringarna. Under flera år har skolledningen fått tänja på max antalet. Men nu är maxantalet nått med råger! Gränsen är ju till för att det inte skall drabba dom barn och lärare som är på skolan och att undervisningen inte blir drabbad. Jag tycker OTROLIGT synd om denna flicka. Men det finns dom barn som bor nära och har syskon i skolan, men inte kommit in. Som jag förstår har Tyras familj flyttat rätt långt ifrån denna skola och skulle rektorn ta in henne, hur skall hon motivera det för dom andra föräldrarna som är desperata? Så kommer nästa och nästa att vilja ha "förtur"...Som jag ser på saken är det kommunens fel, runt denna skola har/skall det byggas massor av familjebostäder. Men inga planer på utbyggnad av skolan. Samtidigt har kommunen för några år sedan lagts ned en låg/mellanskola i närområdet. JAg lider med alla inblandade, förstår att man blir upprörd men det finns alltid 2 sidor att se på saker..

lillsyster sa...

Visst finns det alltid två sidor av myntet. Jag förstår att det blir tajt med ett barn till när det redan känns fullt men det ska aldrig vara så fullt att ett barn med den här formen av behov får stå tillbaka.

Vad det gäller hur hon ska motivera det för de andra föräldrarna är väl ändå rätt självklart!? Eller menar du att fler barn som blivit nekade plats har gått igenom den här sortens trauma och har av barnpsykologer fått det uttalat att det skulle vara direkt dåligt för barnet att bryta med sina kompisar i detta skede?

Men som sagt, det finns alltid två sätt att se på saken. Jag hoppas bara för Tyra och hennes familjs skull att detta löser sig på något vis.

Anonym sa...

Du anonyma m två barn på skolan kanske också har erfarenhet av rektor Hansson-Hallin? Inte den mest empatiska av människor, det har hon aldrig varit. Och jag känner flera som inte fått plats på skolan, men tycker ändå att ett barn som mått så här dåligt (och det har hon verkligen...) ska få förtur. Sedan att kommunen handlat fel i stort är ju en sak, men Hansson-Hallin har mycket att lära om empati och medmänsklighet. Lillsjöskolan behöver en ny rektor (inte bara pga detta).