söndag 16 augusti 2009

Bonnhåla

Sitter och slöläser Expressen där Leif GW Persson har skrivit en krönika om Stjärnhov. När jag läser ser jag scener ur Änglagård framför mig. En vacker men bortglömd idyll mitt i Sörmland.

Eftersom jag själv är uppvuxen i Gnesta känner jag mycket väl till Stjärnhov och det är mycket troligt att min bild av det samhället inte alls stämmer överens med verkligheten. För mig är och förblir Stjärnhov en riktig håla. De gånger jag i tonåren var i Stjärnhov var det alltid dåligt väder, alla människor höll sig inne och samhället gav redan på den tiden ett dött intryck.

I skolan, som låg i Gnesta, gick barnen från Stjärnhov på samma högstadium som oss från Gnesta, Björnlunda och Laxne och redan på den tiden tyckte man synd om dem som var tvungna att sitta på buss så länge för att komma till och från skolan.

Jag kan tänka mig att Stjärnhov är en riktig idyll för sommargäster, närheten till bad och natur ska man inte underskatta, men att bo där? Att pendla till arbete långt därifrån, ha barnen pendlandes lika långt till skolan? Nej, att handla i Strandhallen som Leif föreslår blir nog det enda jag kan komma att kosta på mig när jag någon gång passerar.

Inga kommentarer: