söndag 16 augusti 2009

Skördetid

På vår tomt har vi en krusbärsbuske, ett körsbärsträd, ett plommonträd och fyra äppelträd. Krusbären brukar ta slut innan de är mogna eftersom barnen verkar älska dem när de är som surast. Körsbären är direkt vidriga innan de är färdiga men samma dag som de mognar så tar fåglarna dem direkt så dom får vi aldrig smaka. När äpplena mognar lovar jag mig själv varje år att jag ska köpa en fruktpress och frysa ner saften. Vi får se hur det blir i år.




Plommonen upptäckte jag idag att de börjar bli mogna. I ett par dagar brukar jag tycka att det är lyx men när de ramlar av snabbare än jag hinner plocka så tröttnar jag snabbt. Vi brukar äta dem som de är tills vi tröttnar, jag gör ett par plommonpajer med valnötter (urgott!) och sedan får resten ligga på marken tills någon (antingen jag eller så mutar jag något av barnen) förbarmar sig och rensar bort dem. Men det är då det, nu är det bara ljuvligt gott med plommon igen :-)

Inga kommentarer: