måndag 22 december 2008

Bortslängda nycklar

Idag skulle vi åka till mormor i Gnesta. Sambon skulle inte följa med utan var ute och gick med hunden. Eftersom han var borta när vi åkte bad han oss lägga ut nycklar åt honom. När vi var klara gick vi ut och jag låste dörren med mina nycklar och bad äldsta dottern att hänga undan nycklarna.

Dottern tog lydigt nycklarna men istället för att hänga undan dem börjar hon bolla med dem. Jag tror att hon tänkte slänga upp nycklarna i luften för att sedan fånga dem. Istället slängde hon upp nycklarna på taket.

Nu har vi inte ett högt hus så det är lätt gjort att råka slänga upp något där men vad värre är har vi ingen bra stege som når ända upp. Eller, vi har en stege som når ända upp men den är bortplockad sedan yngsta dottern lyckades klättra upp på taket och bara räddades av att jag märkte att hon blev märkvärdigt tyst och därför hann få tag i hennes fot innan hon for iväg över taket.

Vad vi har är en liten stege med tre trappsteg som jag brukar använda när jag vill plocka äpplen högt upp. Den stegen kom nu till nytta. De nycklar som dottern slängt upp var de enda nycklar som vi hade tillgängliga för att kunna komma in i huset och de var absolut tvungna att komma ner. Balanserande på stegen fick jag nu försöka känna mig fram till var de kunde vara.

Jag hade tur, jag behövde bara flytta på stegen ett par gånger innan jag hittade nycklarna. Nu är det jag som tänker göra en extra nyckel till någon trevlig granne att ta hand om.

Inga kommentarer: