tisdag 5 augusti 2008

Stockholm suger

Sverige är fult och behöver en upprustning skriver Anders Westgårdh. Det står gamla traktorer och rostar och gamlar lagårdar förfaller. Anders beskriver hans väg till Östersund. Själv åkte jag från Enhörna till småland på min semester och det jag såg var helt annorlunda. Motorvägen suger visserligen, men jag kan inte påstå att den var speciellt ful heller, och när man tog av från motorvägen var det rena reklamen.

Inte nog med att vägarna vi åkte på i närheten av Gränna var mysiga med små loppisar, öppna fält och små gårdar här och var. Priserna på hus därnere är dessutom rena rea- priserna för en annan som har blivit van vid att hus ska kosta runt tre miljoner för att inte behöva totalrenoveras det första man gör när man flyttar in.

Just priserna på hus i stockholmstrakten gör att jag blir förbannad bara jag tänker på det. Jag kan inte se en vettig anledning till att det ska vara så jädra dyrt i de här trakterna!? Vad är det som är så fantastiskt med 08- området? Fan, folk köper sommarstugor (som i ärlighetens namn inte är så fantastiska) för ett par miljoner och sen är det ingenting mer med det. För en annan som inte tjänar dessa enorma pengar som andra verkar göra finns det färre och färre anledningar till att bo kvar här uppe, jag vill nedåt i landet! Sälja mitt skrutthus för stora summor pengar till folk som inte har något vettigare att göra för sina pengar och köpa ett dubbelt så stort, i ett dubbelt så härligt område till halva priset. Jag skulle antagligen inte ens behöva gå ner i lön, bara behöva lägga mindre av den på boendet.

Och förresten, nu var ju min färd nedåt i landet vacker men hur orkar man bli irriterad på att folk inte har byggt sin altan "vackert" eller om en hemmagjord skylt är felstavad? Ta lite längre semester nästa gång Anders!

1 kommentar:

Anonym sa...

En orsak till att husen är dyrare i Stockholms trakten är att här finns jobben. Köp dej en fin hästgård någon stans i södra Sverige, och lev av vad då? Vatten och frisk luft.:) M-L