onsdag 15 april 2009

Jädrans leksaksautomater! Förbjud skiten!

Idag hade jag lovat barnen att vi skulle åka till Barnens planet på Heron City. Efter att barnen lekt sig trötta åt vi pizza på Pizza Hut och drog iväg till Ica Maxi i Södertälje. Trots att jag har haft all tid i världen nu när jag har varit ledig sedan i torsdags så har jag inte varit och handlat mat en enda gång så nu var det dags.

När jag stod i kassan och travade upp alla varor så drog äldsta dottern iväg och stoppade en tia i en sån där leksaksautomat. Stolt kom hon och visade upp en guldfärgad slemmig hand som hon fått för sin tia och genast ville yngsta dottern låna en tia av mig för att få sig en likadan. Snål som jag är tycker jag sådana där leksaker är rena skräpet och vägrade låna ut en tia till yngsta dottern.

Lagom tills jag började packa i mina varor i kassar hade äldsta dottern tröttnat på sin leksak och erbjöd lillasyster att ta över slemhanden mot att hon fick en tia här hemma. Lillasyster nappade givetvis direkt. Innan vi kom till utgången hade hon lika givetvis ångrat sig och ville häva köpet.

En lättare diskussion var oundviklig.... Det hela slutade med att äldsta dottern slemmade handen mot asfalten medans hon, eh, diskuterade med sin lillasyster. Efter ett par steg insåg hon sitt misstag, den tidigare guldiga handen blev svart. Smutssvart. Nu ville ingen av barnen ha handen, oavsett pris, så i sin godhet gav dom den till mig.

Tack. Jättesnällt. Verkligen.




Frågar ni mig så får sådana där leksaks/studsbolls/tuggumi automater gärna försvinna från jordens yta för all framtid. Ett jäkla sätt att skinna småungar på pengar bara. Varför? För att dom kan eller för att barnen tidigt ska lära sig att man bara får skit för pengarna om man inte ser upp?

2 kommentarer:

spank me sa...

så nu har du en spännande leksak att leka med Janus med...
=P

lillsyster sa...

Kanske daska honom i ansiktet med när han ska vakna!? Jag kör på det och hälsar ifrån dig! :-))