onsdag 15 april 2009

Modern skröna

Kalla mig gärna skeptisk eller tråkig men historien om en man som andades in ett granfrö och där det senare började växa en gran i lungan köper jag bara inte. För mig låter det precis som en modern skröna, någon fantiserar ihop en teori, någon annan hör den och efter ett par led så är det "sanning". Antingen det eller så är det en klassisk tidningsanka. Att läkaren i det här fallet nämns med namn är kanske ett aber men jag köper det inte i alla fall.


Läs lite om Bengt af Klintberg, författare till bland annat En råtta i pizzan, folksägner i vår tid säger om skrönor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Där har vi svaret.Jag hjälpte er barn packa granfrön i påsar. Nu har jag fläck på lungan. Det har grott. Kan man föra över det till kruka tro? mormor.

Lena me bena sa...

hahaha, du e för skön mamsen!
Kanske det kommer fram att det är lika farligt med skogspromenader som med rökning...

lillsyster sa...

Du får fråga det på måndag!